TEACHER EXAMPLE IN CHARACTER FORMATION OF HONESTY AND DISCIPLINE IN PRESCHOOL STUDENTS(A LITERATURE REVIEW)
Keywords:
Teachers, Role Models, Discipline, Honesty, Early Childhood EducationAbstract
Early childhood is in a very important period of moral development, where teacher behavior becomes a concrete model for the formation of character values. This study aims to examine the role of teacher role models in the formation of honesty and discipline in early childhood students. This study was conducted with a literature study approach using a narrative model as a study framework. The results of the study found that Early Childhood Education (PAUD) is more than just academics, honesty and discipline as a foundation for the formation of student character, teachers as Models of Norms and Behavior and the existence of social aspects and Collective identity. Related to teacher role models from the literature review in instilling the values of honesty and discipline play a role as the main pillar in early childhood character education. Role modeling is not just a method, but a holistic pedagogical approach that simultaneously addresses cognitive, affective, and psychomotor aspects. Therefore, the teacher's role as a role model is not complementary, but at the heart of character education.
References
Abdurahman, A., Habibi, D. D., Muslim, B., Firdaus, P., & Rahmawati, D. (2025). Pendidikan Karakter. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Afnita, J., & Latipah, E. (2021). Perkembangan Moral Anak Usia Dini Usia 0-6 Tahun dan Stimulasinya. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 16(2), 289–306.
Amelia, R., & Amaliah, R. (2023). Revitalisasi Nilai Integritas Untuk Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini. Islamic Education, 1(3), 186–208.
Aruan, C. N., Pakpahan, J. H., & Herlina, E. S. (2023). Pengaruh Keteladanan Guru PAUD Terhadap Karakter Anak Usia 5-6 di PAUD SOS Sitabotabo. Journal of Creative Student Research, 1(5), 241–251.
Aryati, A., & Alannasir, W. (2023). Peranan Pendidik Paud dalam Menumbuhkan Karakter Pada Anak Usia Dini (Usia 5-6 Tahun) di TK Hardiyanti Kota Makassar. INDOPEDIA (Jurnal Inovasi Pembelajaran Dan Pendidikan), 1(3), 979–995.
Asih, R. A. P., & Rizqi, A. M. (2025). Implementasi Pembiasaan Aturan Bermain dalam Kegiatan Sehari-Hari sebagai Upaya Membentuk Karakter Disiplin Anak Usia 4-5 Tahun. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 12(1), 62–72.
Aulina, C. N. (2013). Penanaman Disiplin Pada Anak Usia Dini. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 2(1), 36–49.
Aviatin, R., Robandi, B., & Komalasari, Y. (2023). Keteladanan Guru dalam Mendidik Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Indonesia, 12(1).
Azhar, D., & Subando, J. (2025). Membentuk Karakter Disiplin Anak Didik Melalui Keteladanan Guru. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1), 347–356.
Devianti, R., Sari, S. L., & Bangsawan, I. (2020). Pendidikan Karakter untuk Anak Usia Dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 3(02), 67–78.
Fauzi, A., & Irawan, H. (2025). Peran Pendidikan Karakter dalam Membangun Generasi Muda yang Berintegritas. Journal of Islamic Education Studies, 3(2), 111–119.
Fauziah, A. (2019). Program Pembiasaan di Sekolah dan Perkembangan Perilaku Moral Anak TK B (Studi Kasus di RA Arrahmaniyah Depok). Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Firdaus, M. (2025). Menanamkan Disiplin Moral Sejak Dini: Kunci Masa Depan Yang Lebih Baik. National Citizenship Journal, 1(01), 38–43.
Hasanah, I. (2024). Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini: Fondasi Penting dalam Pembentukan Pribadi. ABATATSA: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(02), 42–54.
Hasanah, U. (2019). Upaya Guru dalam Mengembangkan Karakter Anak Usia Dini Melalui Keteladanan dan Pembiasaan di Paud Al-Amien Gunung Eleh Kedungdung Sampang. Islamic EduKids: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 13–18.
Islamiyah, N. M. (2025). Peran Guru dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(1), 61–74.
Isnaini, H., & Fanreza, R. (2024). Pentingnya Pendidikan Karakter di Sekolah. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(4), 279–297.
Jazuli, M. (2019). Model-Model Pembelajaran Bagi Anak Usia Dini: Upaya Membentuk Golden Age Pada Anak Sebagai Investasi Masa Depan. Jurnal Pemikiran Dan Ilmu Keislaman, 2(1), 125–168.
Julianto, A., Kurniah, N., Kristiawan, M., Risdianto, E., & Siregar, N. S. (2024). Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini: Peluang dan Tantangan Masa Depan. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 12(4), 347–362.
Kandiri, K., & Arfandi, A. (2021). Guru sebagai Model dan Teladan dalam Meningkatkan Moralitas Siswa. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 6(1), 1–8.
Kasingku, J., & Lotulung, M. S. D. (2024). Disiplin Sebagai Kunci Sukses Meraih Prestasi Siswa. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 4785–4797.
Khairi, H. (2018). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini Dari 0-6 Tahun. Jurnal Warna, 2(2), 15–28.
Khotimah, I. A. Y. (2019). Disiplin Pada Anak Usia Dini (Pembiasaan di Rumah dan di Sekolah). QURROTI, 1(1), 81–95.
Lase, F., & Halawa, N. (2022). Mendidik Peserta Didik Dengan Nilai Nilai Karakter Cerdas Jujur. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 190–206.
Lickona, T. (2022). Character Matters (Persoalan Karakter): Bagaimana Membantu Anak Mengembangkan Penilaian yang Baik, Integritas, dan Kebajikan Penting Lainnya. Bumi Aksara.
Manik, W., Sagala, M. Y. S., Tampubolon, D. A., & Nababan, D. (2024). Peran Penting Sikap Disiplin Pada Anak. WISSEN: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 2(2), 157–166.
Maqbulah, A., Sari, Y. N., Budiana, I., Dewi, R. R. V. K., Sukorini, R. S., Yosepin, P., & Hasanah, T. (2025). Pendidikan Karakter. Azzia Karya Bersama.
Munaamah, M., Masitoh, S., & Setyowati, S. (2021). Peran Guru dalam Optimasi Perkembangan Sikap Disiplin Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(3), 355–362.
Ngaisah, S., Ramadani, D. R., & Muthmainnah, M. (2023). Keteladanan Guru dalam Pembiasaan Karakter Sosial Siswa Taman Kanak-Kanak Berciri Islam. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 13(1), 151–162.
Niyarci, N. (2022). Perkembangan Pendidikan Abad 21 Berdasarkan Teori Ki Hajar Dewantara. Pedagogika: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 2(1), 46–55.
Nuraeni, N. (2016). Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini. Jurnal Paedagogy, 3(2), 65–73.
Pujawardani, H. H. (2019). Pendidikan Karakter Melalui Internalisasi Nilai-Nilai Agama Islam Pada Anak Usia Dini. Media Nusantara, 16(1), 77–90.
Putri, W., Kurniawan, M. A., & Nuraini, N. (2024). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Siswa:(Studi Kasus di MI Al-Khoeriyah Bogor). Metta: Jurnal Ilmu Multidisiplin, 4(4), 1–14.
Raharjo, R., Jayadiputra, E., Husnita, L., Rukmana, K., Wahyuni, Y. S., Nurbayani, N., & Mahdi, M. (2023). Pendidikan Karakter Membangun Generasi Unggul Berintegritas. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Rahayu, M., & Winengsih, D. (2025). Menanamkan Nilai Kejujuran Sejak Dini: Peran Guru dan Orang Tua. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(03), 213–223.
Rahmah, Y., Suriansyah, A., & Cinantya, C. (2024). Penguatan Pendidikan Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa di Sekolah Dasar. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(4), 1974–1982.
Ramadhani, S., Purba, A., Resty, M., Perangin-angin, R. B. B., & Ndona, Y. (2025). Keteladanan Sebagai Model Pengembangan Kebiasaan Disiplin Siswa. PEMA, 5(2), 521–536.
Rochmawati, N. (2018). Peran Guru dan Orang Tua Membentuk Karakter Jujur Pada Anak. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 1(2), 1–12.
Sa’idah, S., Salsabila, N. P., & Mahbubi, M. (2025). Akhlak Yang Baik: Jujur dan Amanah Sebagai Pondasi Kehidupan Yang Harmonis. Journal of Literature Review, 1(1), 1–6.
Safira, A. R. (2020). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Caremedia Communication.
Saputra, A. M. A., Tawil, M. R., Hartutik, H., Nazmi, R., La Abute, E., Husnita, L., & Haluti, F. (2023). Pendidikan Karakter di Era Milenial: Membangun Generasi Unggul dengan Nilai-Nilai Positif. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Sari, N., Hamidia, U., & Akhiri, K. (2022). Pendidikan Karakter Anak. Hijaz: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(2), 38–44.
Silahuddin, S. (2017). Urgensi Membangun Karakter Anak Sejak Usia Dini. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 18–41.
Soraya, N., Mendrofa, N. E., Shalihah, N., Nainggolan, Y. R., & Nasution, A. A. B. (2024). Peran Hubungan Orang Tua dan Anak Slow Learner dalam Mendukung Proses Pendidikan. Jurnal Humaniora Dan Sosial Sains, 1(3), 355–360.
Subarkah, N. F. (2025). Pendidikan Karakter: Fondasi Menjadi Pribadi Unggul. Penerbit NEM.
Sudarsana, I. K. (2018). Membentuk Karakter Anak Sebagai Generasi Penerus Bangsa Melalui Pendidikan Anak Usia Dini. Purwadita: Jurnal Agama Dan Budaya, 1(1).
Suhartika, S., Sikma, M., Putra, R. T., & Lestari, E. P. (2025). Strategi Penanaman Nilai-Nilai Kejujuran Kepada Anak Usia Dini. Jurnal Insan Cita Pendidikan, 4(2), 1–7.
Suryana, D. (2021). Pendidikan Anak Usia Dini Teori dan Praktik Pembelajaran. Prenada Media.
Wahyuni, I. W., & Suyadi, S. (2022). Keteladanan Guru dalam Pembentukan Karakter Islami Anak Usia Dini di PAUD IT Bunayya Pekanbaru. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(2), 33–42.
Widodo, H. (2020). Dinamika Pendidikan Anak Usia Dini. Alprin.
Yanuarti, E. (2017). Pemikiran Pendidikan Ki. Hajar Dewantara dan Relevansinya Dengan Kurikulum 13. Jurnal Penelitian, 11(2), 237–265.
Yuniati, Z., & Hazizah, N. (2023). Hubungan Keteladanan Guru dengan Kemampuan Moral Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Terpadu I’aanatuth Thalibiin Perawang Barat. ALAYYA: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 87–101.
Zahra, A. A., & Fathoni, A. (2024). Peran Guru Sebagai Pendidik dalam Membentuk Karakter Disiplin Siswa di Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(001 Des), 57–68.
Zannatunnisya, Z., Parapat, A., Harahap, A. S., & Rambe, A. (2024). Pendidikan Karakter Untuk Anak Usia Dini: Integrasi Nilai Spiritual. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.