PENGARUH KECERDASAN EMOSIONAL PEMIMPIN TERHADAP KINERJA TIM SISTEM INFORMASI
Keywords:
Emotional Intelligence, Leadership, Team Performance, Information SystemsAbstract
This study investigates the vital role of a leader's emotional intelligence (EI) in driving the performance of information systems (IS) teams working under high pressure. Given the intensity of today's IS team work environment, this study addresses the need to understand the non-technical factors that contribute to success. Through a systematic literature review method encompassing empirical research spanning the period from 2010 to 2024, strong evidence was found to support the primary hypothesis. A thematic analysis of the existing literature identified that the three pillars of leader EI—self-awareness for managing personal stress, empathy for understanding team members' emotional states, and relationship management for navigating conflict and motivating—were strong predictors of team performance. Furthermore, the study revealed that these positive influences were largely mediated by the creation of psychological safety. A psychologically safe environment enables open communication, encourages healthy risk-taking, and accelerates the cycle of learning from failure, all of which are crucial in IS projects. These findings provide practical implications for organizations to prioritize EI development in leadership training programs and make it a critical criterion in the selection of IS project managers, in order to build resilient, innovative, and high-performing teams.
References
Amandari, F., Saepudin, E. A., Salsabila, A. A., Lestari, D. A., Aryanto, V. P., & Anaya, A. S. (2025). Kepemimpinan yang Mengelola Emosi, Membangun Lingkungan Kerja yang Sehat dan Produktif Pada Dinas Lingkungan Hidup Provinsi Banten. PANDITA: Interdisciplinary Journal of Public Affairs, 8(1), 176-185. https://doi.org/10.61332/ijpa.v8i1.268
Arujisaputra, E. T. (2025). Penerapan Sistem Informasi untuk Meningkatkan Efisiensi Operasional dan Pengambilan Keputusan di Perusahaan. Journal Scientific of Mandalika (JSM) e-ISSN 2745-5955| p-ISSN 2809-0543, 6(3), 700-709. https://doi.org/10.36312/10.36312/vol6iss3pp700-709
Elmario, R. D. (2024). Pengaruh Digital Leadership, Management Information System, dan Emotional Intelligence terhadap Employee Performance. Jurnal Ilmu Manajemen, 12(1), 59–70. Diakses dari https://journal.unesa.ac.id/index.php/jim
Faridh, M., Sari, E., & Putri, T. A. (2024). Membangun Pemimpin yang Efektif: Analisis Kecerdasan Emosional dalam Praktek Kepemimpinan. Jurnal Akuntansi dan Manajemen Bisnis, 4(3), 01-10. https://doi.org/10.56127/jaman.v4i3.1747
Kasmawati, Y. (2023). Strategi Peningkatan Kinerja Melalui Kepemimpinan Spiritual Dan Kompetensi. Jurnal Ekobistek, 12(2), 646-651. https://doi.org/10.35134/ekobistek.v12i2.597
Mariyam, A., Sari, R. W., Hidayat, R., & Respati, I. (2024). Pengaruh Kecerdasan Emosional Pemimpin terhadap Efektivitas Pengambilan Keputusan dalam Organisasi: Tinjauan Literatur pada Perusahaan Manufaktur. Jurnal Ekonomi Manajemen dan Bisnis, 2(2), 182–190. https://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/12154
Mulya, F. (2024). Peran Kecerdasan Emosional dalam Kepemimpinan: Menumbuhkan Budaya Kerja yang Tangguh. Journal of Mandalika Literature, 6(1), 435–440. Diakses dari http://ojs.cahayamandalika.com/index.php/jml
Nurdiah, S. (2025). Peran Kecerdasan Emosional Dalam Menyelesaikan Konflik di Tempat Kerja: Sebuah Tinjauan Konseptual. E-logis: Jurnal Ekonomi Logistik, 7(1), 120-136. https://doi.org/10.70375/e-logis.v7i1.143
Permata, R. I. (2025). Analisis Pengaruh Promo Tiket Murah dan Online Reviews Traveloka terhadap Minat Beli Mahasiswa dengan Kepercayaan Sebagai Variabel Mediasi (Doctoral dissertation, Universitas Islam Indonesia). Universitas Islam Indonesia. (2016). Bab II: Kajian Penelitian Terdahulu dan Kerangka Pemikiran.
Putri, Z. A., Silvia, S., Aisyah, S. N., Nofrilia, V., Jumiati, J., & Saputra, B. (2025). Reformasi Birokrasi Dalam Kualitas Pelayanan Publik: Suatu Tinjauan Literatur. Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Sosial Politik, 2(4), 1011-1019. http://jurnal.ittc.web.id/index.php/jiksp/article/view/2594
Ramadianti, A. A. (2023). Analisis Global Implementasi Kurikulum Cambridge dalam Dunia Pendidikan. Ecodunamika, 4(2). https://ejournal.uksw.edu/ecodunamika/article/view/7144
Saputri, N. (2025). Interaksi Mahasiswa Dengan Artificial Intelligence dan Implikasinya Terhadap Akhlak Digital: Tinjauan Psikologi Pendidikan Islam. Al-Zayn: Jurnal Ilmu Sosial & Hukum, 3(3), 1606-1616. https://doi.org/10.61104/alz.v3i3.1467
Saragih, N. B. (2025). Kecerdasan Emosional sebagai Prediktor Keberhasilan Interpersonal. literacy notes, 1(1). http://liternote.com/index.php/ln/article/view/256
Septiandini, Z. A., & Nida, S. (2025). Analisis Bahan Ajar Tingkat SMP Berdasarkan Muatan ESD Pada Materi Keanekaragaman Hayati. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 14(1), 76-81. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v14i1.83194